Nabewerking van productfotografie: De Clone Stamp Tool

Clone Stamp Tool
De clone stamp tool is een van de belangrijkste tools die Photoshop biedt.

Hiermee kan je een specifiek gedeelte van de foto dupliceren (klonen) om oneffenheden weg te werken of kleine stukken te reconstrueren.
In dit voorbeeld gaan we een oneffen stukje leder van een product netjes maken.

Clone stamp tool Pohotoshop

De perfecte schoen? … nu nog niet maar wanneer we er mee klaar zijn wel 😉

Het eerste wat je moet weten is hoe de clone tool werkt: het is eigenlijk een copy-paste tool waarmee je een geselecteerd punt in de afbeelding dupliceert naar het doelwit. Als er dus een schrammetje op het leer zit selecteer je een stukje leer wat niet beschadigd is (met de alt-knop) en ‘verf’ je als het ware over het foute stukje heen.

Werking van de Clone Tool

Het kruisje is de locatie waar Photoshop de bron vandaan haalt, en de circel is het doelwit.

De Clone Stamp Tool in actie

Loading the player…

Zoals in de video te zien is (volledig scherm voor meer detail) dient de clone tool een heel basic doeleinde in de nabewerking van productfotografie: het product er uit laten zien zoals het eigenlijk bedoelt is. Onder het onvergeeflijke flitslicht in een studio zie je echt alles, ook al zijn die imperfecties met het blote oog vaak niet eens te zien. Maar omdat een productfoto één enkel beeld is van een object in de 3d werkelijkheid zal de kijker iedere imperfectie opmerken en het product als zodanig zien (imperfect). De bewerkingen heb ik in de video met opzet langzamer dan normaal gedaan zodat je de effecten goed kan zien, wanneer je vaker met de tool werkt zal alles vele malen sneller gaan en ben je niet langer dan een paar minuten per foto bezig.

Beperkingen

De clone tool is niet altijd even goed bruikbaar. De grootste beperking is namelijk dat er minimaal een stukje van het product als bron nodig is die wel perfect moet zijn. Sommige foto’s of producten hebben dit gewoonweg niet. Je kan bijvoorbeeld niet met de clone tool een stukje plastic toevoegen aan een product als dat stukje plastic niet in de originele foto zit.
Je moet echt werken met de bronfoto die je voor je hebt.
Daarbij helpt het enorm om een hoge resolutie foto te gebruiken omdat daar veel detail in zit en ver in te zoomen is.

clone tool nabewerking productfotografie

De voor-en-na foto. Zoek de verschillen!

Nu je begrijpt hoe de tool werkt (het is geen ingewikkeld concept) kan je er meer gaan oefenen. Alleen door zelf de tool te gebruiken zal je de nuances en beperkingen echt beter gaan begrijpen en dat zal er voor zorgen dat je sneller met de tool overweg kan. De clone stamp tool gebruik je bij bijna iedere productfotografie-opdracht, dus hoe sneller je hier goed mee wordt, hoe beter!

5 veel voorkomende fouten bij productfotografie, en hoe ze te vermijden zijn

1- wit is niet wit, zwart is niet zwart: helderheid
Om de foto echt in het oog te laten springen is het van belang om het contrast te verhogen zodat de donkere elementen uit de foto echt veel donkerder zijn dan de lichtere elementen. Dit kan je door middel van belichting doen, maar het makkelijkste is om dit in de nabewerking te verbeteren (zolang de belichting op het product in ieder geval correct is!).
In Lightroom of Photoshop zijn talloze manieren te vinden om het contrast te beïnvloeden. Zolang je in RAW formaat fotografeert (zoals het een goede productfotograaf betaamt) kan je heel veel verbeteringen toepassen ná de shoot.

Enkele voorbeelden:

Voor de meeste doeleinden is het gebruik van algemeen contrast voldoende om de foto te verbeteren, maar soms wil je alléén de donkere gedeeltes donkerder maken of juist de lichte gebieden lichter maken. Dan gebruik je één van de specifieke tools zoals Highlights/Shadows/Whites/Blacks of de contrast curve.

Microcontrast is een andere vorm van contrast waarbij de software op hele kleine schaal het contrast tussen pixels vergroot wat een heel andere look kan geven aan foto’s. Dit zal in een ander artikel proberen uit te leggen.

Contrast verbeteren in Lightroom of Photoshop

Photoshop en Lightroom hebben soortgelijke tools om contrast te verbeteren, probeer het één en ander uit om jezelf er bekend mee te maken.

2- foto’s schuin van boven genomen
Een simpele manier om productfoto’s aantrekkelijker te maken is om de camera lager te positioneren dan ooghoogte. Foto’s die meer van onderen zijn gemaakt geven het product meer aanzien (letterlijk) omdat de kijker meer ‘opkijkt’ tegen het product. Voor meer uitleg kijk op Compositie van productfoto’s: hoogte van de camera

3- wit is niet wit, zwart is niet zwart: kleur
In tegenstelling tot punt 1 gaat dit om de kleur van de foto. Een product dat melkwit is kan geen blauwe toon hebben op een productfoto. Toch gebeurd dit regelmatig omdat de fotograaf niet heeft gelet op de witbalans.

Witbalans te koud of te warm

De witbalans is de koud/koel in deze foto. Met behulp van Lightroom of Photoshop corrigeer je het gemakkelijk.

De witbalans van een foto kan je gemakkelijk aanpassen als je in RAW fotografeert, door de eyedropper tool te gebruiken op een neutraal stuk wit of zwart.
Een grijskaart is hierbij onmisbaar. Kijk voor meer informatie hierover op het artikel ‘Nabewerking van productfotografie: witbalans en gebruik van een grijskaart’.

4- foto’s op het web zijn onscherp of uitgerekt, terwijl ze in de camera prima waren
Dit zie je veel bij webshops die een geautomatiseerd systeem gebruiken voor het uploaden van productfoto’s.
Foto’s die in principe prima zijn, maar die door het CMS helemaal opnieuw worden bewerkt en opgeslagen omdat het systeem nu eenmaal zo in elkaar zit.

Bestandsformaten CMS comprimeren

De linkse foto is prima, maar op de webshop ziet het er niet uit!(rechts)

Er zijn 2 dingen die je er aan kan doen als het jezelf overkomt:

-De foto’s zo exporteren uit je workflow (Lightroom, Photoshop, etc) dat het ‘systeem’ de bestanden met rust laat.
Zoek op welke restricties de website heeft of vraag aan de website beheerder wat het formaat, bestandstype en de maximale bestandsgrootte is voor foto’s op de webshop. Als de website alle foto’s veranderd in 400 pixels hoog x 400 pixels breed terwijl je zelf 900 x 600 foto’s upload heb je gegarandeerd een minder mooi resultaat online staan dan mogelijk is. Let ook op maximale bestandgrootte; daarmee wordt bedoelt hoe veel opslagruimte de foto in beslag neemt (bijvoorbeeld 500kb (kilobyte) of 1mb (megabyte)).

-Het systeem zelf veranderen. Dit kan makkelijker of lastiger zijn dan de eerste optie, afhankelijk van hoe goed je relatie is met de website bouwer.
Als je geluk hebt kan de website bouwer of beheerder het upload proces veranderen op de website zodat de foto’s niet langer op formaat gemaakt worden, of het her-comprimeren uitschakelen.

5- foto’s zijn niet consistent
Productfoto’s die samen op een overzichtspagina komen te staan moeten gewoon consistent zijn. Het is geen gezicht om het ene product schuin van boven te zien en het volgende product recht van voren, of het ene product met een net iets blauwere witbalans (koeler) dan een soortgelijk product er naast.

Consistente webshop foto's

Dit heeft vooral te maken met voorbereiding: in plaats van de studio apparatuur uit te pakken, op te zetten en het nieuwe product te fotograferen en daarna de studio weer op te bergen kan je overwegen om alle belichting en het statief te laten staan.
Als daar geen ruimte voor is, bijvoorbeeld als je thuis de foto’s maakt, schrijf je in detail alle instellingen, posities (ja, er mag een meetlat gebruikt worden) en belichtingsinformatie op. Op basis van die informatie zet je de volgende keer als er een nieuw product is om gefotografeerd te worden de set op. Neem ook foto’s met je smartphone om het opnieuw opstellen gemakkelijker te maken.
Gebruik ook in de nabewerking steeds dezelfde instellingen, behalve als er iets bij het fotograferen zelf veranderd is.

En als het goed is komt dat nu dus niet meer voor! 🙂