Compositie van productfoto’s: lenskeuze

Laten we het eens hebben over een onderdeel waar we het als fotograferen graag over hebben: Apparatuur! Speelgoed! Gear!

In dit artikel vertel ik over de technische aspecten van productfotografie-lenzen, in een volgend artikel gaat het over de creatieve keuze van lenzen: wat voor verschil maakt een groothoeklens tegenover een telezoomlens als we het hebben over productfotografie?

Ik krijg vaak de vraag wat nu de ‘beste’ lens voor productfotografie is (ja, in het Nederlands zeg je objectief maar mijn subjectieve mening is dat het woord lens logischer is en beter klinkt).

Het correcte antwoord is natuurlijk dat er geen ‘beste’ lens is voor productfotografie, alleen de beste lens voor de behoeftes van de klant, de voorkeuren van de fotograaf en natuurlijk het beschikbare budget.

Er zijn wel een paar specifieke onderdelen die een lens geschikt maken voor productfotografie, en vice versa onderdelen die niet van belang zijn. Daarna zal ik mijn persoonlijke favorieten laten zien.

Eerst de dingen die niet belangrijk zijn:

Maximale F-stop / lichtgevoeligheid
Hoewel het soms leuk is om met kleine scherptediepte (< F2.8) te spelen in de studio, vereisen de meeste productfoto’s juist een grote scherptediepte (>F11).
Sterke studioflitsers hebben genoeg kracht om voldoende fotonen in een klein diafragma te schieten.
Sterker nog, het gebruik van kleinere F-stops van minder dan F8 maakt studiofotografie alleen maar lastiger omdat er (met een standaard sluitertijd van 1/180 van een seconde) gemakkelijk daglicht/TL licht in de foto kan komen.
Diffractie (onscherpte van de lens die optreedt bij kleinere diafragma openingen zoals F16, F22, F32) aan de ene kant van het spectrum en lens onscherpte bij grote openingen zoals F1.8 en F2.8 zorgen ervoor de de productfotograaf over het algemeen tussen de F8 en F16 zit. Uitzonderingen daargelaten.

Vibration reduction
Je werkt altijd op een statief, en zo niet zit je altijd aan de flitsduratie van enkele duizenden van een seconde vast. Als je studiofoto niet scherp is ligt het niet aan de lens (tenzij het een slechte/onscherpe lens is, haha).

Autofocus
Hoewel dit wel handig is om te hebben, zou ik eerder (voor hetzelfde geld) een super scherpe lens kiezen zonder autofocus dan eentje met een supersnelle, accurate autofocus die wat minder scherp is. Producten staan over het algemeen stil, dus neem de tijd om alles perfect in te stellen.

Dingen die wel belangrijk zijn:

Scherpte van de lens
Productfoto’s moeten scherp zijn. Zo simpel is het. Kijk daarom op DXO Mark voordat je een lens aanschaft, deze site heeft alle informatie die je nodig hebt om een beslissing te maken als het aankomt op technische specificaties en meetresultaten.

Geen of weinig onvolkomenheden
Geen lens is perfect. Door de ingewikkelde constructie van glazen lens achter glazen lens in de omhuizing ontstaan er altijd ongewenste effecten zoals chromatische aberratie (engels: chromatic aberrations), flare, vignettering (engels: vignetting) en vervorming (engels: distortion). Zonder specifiek op al deze termen in te gaan komt het er op neer dat betere (en vaak duurdere) lenzen minder van dit soort onvolkomenheden tonen dan minder goede lenzen. Tegenwoordig kunnen we dit in de nabewerking allemaal wel wegwerken, maar het scheelt waardevolle tijd (en dus geld) om dit over te kunnen slaan. Ook hiervoor check je DXO Mark.

Duurzamheid / bouwkwaliteit
Een cameralens is een investering. Grote kans dat je er ooit mee tegen een tafel stoot of op de grond laat vallen (of gebeurd alleen mij dit…?). Als er ooit iets mee gebeurd wil je niet dat je de lens kan afschrijven. Ik heb mijn Nikkor 24-70mm F2.8 meerdere keren laten vallen en hoewel er krassen en zelfs een deukje in zitten is de beeldkwaliteit onaangetast.
Bouwkwaliteit is gewoon belangrijk.

Mijn favorieten:

  • AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
    De go-to lens die meestal op mijn D800 bevestigd zit. Flexibel door de zoom, zonder te veel water bij de wijn te doen wat betreft scherpte en andere onvolkomenheden die je bij zoomlenzen vaak ziet.
    AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
  • PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D ED Tilt Shift lens
    Deze Tilt-Shift lens biedt mogelijkheden die een ‘normale’ lens niet kan. Voor meer info hier over lees mijn blogpost over interieurfotografie met een tilt shift lens en productfotografie met een tilt shift lens.
    PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D ED Tilt Shift lens
  • AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED
    Een zeer solide macro lens voor reproducties van tegels en texturen, close-ups van bijzondere materialen of ‘gewoon’ productfotografie van kleine objecten zoals sieraden.
    Goede prijs/kwaliteit.
    AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED macro lens

Uiteindelijk kan je met iedere lens een goede productfoto maken.
Zolang je de beperkingen van de lens kent en daar omheen kan werken is het tegenwoordig moeilijk om echt een slecht beeld te produceren. Als je echter op zoek bent naar een specifieke lens voor productfotografie weet je nu iets beter waar je op moet letten, en wat minder van belang is.

Compositie van productfoto’s: producten ophangen

Een snelle, makkelijke tip die je productfoto’s meteen een compleet andere allure kan geven: in plaats van de producten altijd maar neer te zetten op een ondergrond, probeer ze eens op te hangen!

Dit werkt uiteraard beter met kleine of lichtere producten dan met wasmachines en bankstellen, maar bij de meeste productfotografie kan deze techniek toegepast worden.
Het grootste voordeel van producten ophangen in plaats van neerzetten is dat de onderkant van het product opeens ook zichtbaar is. Daarnaast komt het veel dynamischer en modern over als een product op ooghoogte gefotografeerd wordt in plaats van schuin van boven.
Ook kan je meer kanten op met de belichting: opeens kan de onderkant gemakkelijk belicht worden, en dat is bijvoorbeeld bij sportschoenen met zolen (waar ook veel design werk in zit) heel fijn.

Je ziet gewoon meer detail op 1 foto.

Je kan er voor kiezen om het ‘hangen’ van het product zichtbaar te laten en het in de foto te verwerken, of om het digitaal weg te poetsen in Photoshop.

Wat je keuze gaat worden hangt af van de soort foto die je wilt maken: is het een creatieve sfeerfoto? Kies een leuke tak of vreemde kleerhanger die bij het product past en maak het onderdeel van de foto!

Komt de productfoto in een catalogus of webshop? Dan ben je vaak beter af met wat nabewerking (kijk onder de categorien NABEWERKING voor tips!) om de ‘hanger’ uit de foto te halen zodat alle aandacht op de details van het product komt te liggen.
Door wat te knutselen en te puzzelen in de studio kom je een heel eind! Denk aan visdraad om lichte producten op te hangen en te laten zweven, dunne metalen staven (let wel op wanneer je met naalden e.d. Gaat werken!) of andere (bijna) onzichtbare hulpmiddelen zodat je in Photoshop zo min mogelijk uit de foto hoeft te verwijderen.

onzichtbaar producten ophangen witte achtergrond
onzichtbaar producten ophangen witte achtergrond
onzichtbaar producten ophangen zwarte achtergrond

Als je kiest om het ophangmechanisme zelf op de foto te zetten, zorg er dan voor dat het qua styling overeenkomt met de sfeer die je neer wilt zetten.

opgehangen productfotografie opgehangen productfotografie

Het kost iets meer tijd in de voorbereiding om producten op te hangen en te laten zweven, maar het betaald zich uit in foto’s die veel meer in het oog springen en zich onderscheiden van alle andere saaie foto’s die schuin van boven zijn genomen!

Experimenteer er maar op los!

Productfotografie: ophangen van producten in de studio

De behind the scenes set-up

Ten slotte nog een voorbeeld van een productfoto die niet mogelijk was geweest als het niet was opgehangen:

Productfoto's laten zweven

Het resultaat met belichting van boven EN van onderen!